(Bemærk: Denne tekst er en
afskrift af de officielle klasseregler. Unøjagtigheder
kan forekomme. Denne tekst bør derfor kun betragtes som
vejledende.)
1 Almindelige bestemmelser
1.1 Formål
Formålet med disse bestemmelser og de
officielle tegninger er at sikre skrogets, dækkets,
kølens og rorets facon og vægt. Mastens, bommens og
rigningens dimensioner, samt sejlplanets areal og form,
for at alle både bliver så ens som muligt hvad angår
de faktorer, der har betydning for bådens hurtighed. Det
for klassen gældende måleskema skal ligge til grund for
en båds godkendelse som klassebåd.
Med mindre bestemmelserne udtrykkeligt
beskriver, at noget er tilladt, skal det betragtes som
værende ikke tilladt.
I tilfælde af uoverensstemmelse mellem
tegninger og klasseregler, er klassereglerne gældende.
1.2 Administration
Den administrative myndighed er Club
101 Denmark med den nødvendige godkendelse af Dansk
Sejlunion (DS).
1.3 Produktion
Alle både skal fremstilles i
overensstemmelse med konstruktør Jan Kjærulffs
tegninger. Bådene skal fremstilles af glasfiberarmeret
polyester i identiske forme. Dette skal skriftligt
bekræftes af producenten, ved udstedelse af en generel
producenterklæring.
Producenter skal godkendes af
ophavsrettighedsindehaveren og Club 101 Denmark.
1.4 Ændringer
Ændringer af klassereglerne kan kun
ske efter vedtagelse på en generalforsamling og
godkendelse af Dansk Sejlunion.
2. Skrog, dæk, ror, køl, aptering og motor
2.1 Skrog og dæk
Skrog og dæk skal udføres i
overensstemmelse med de officielle tegninger og
bestemmelser, dog er ankerbrønd i stævn valgfri.
Vægten af skrog skal minimum være
390kg.
Vægten af dæk skal minimum være 180kg.
Skroget skal udstyres i henhold til godkendt
apteringstegning nr. 2.1 og 2.2.
Alternativt rygarrangement med hylde i kahyt tillades.
Ny forluge-karm, støbt sammen med dæk, tillades.
Nedgangstrin til kahyt er tiladt.
Ændringer er ikke tilladt.
2.2 Dækslayout
Dækslayout skal være i
overensstemmmelse med arrangement tegning nr 1.2, dog må
alternative klamper og beslag anvendes, såfremt de har
omtrentlig samme dimensioner.
Spil må have 2 hastigheder og max.
have diameter 70mm.
Det er tilladt på de to spil til fokkeskødet at benytte selftailer.
Alternativ befæstelsesmetode af forstag under dæk
tillades.
2.3 Ror
Ror skal fremstilles af
glasfiberarmeret polyester i overensstemmelse med
rortegninger nr. 4.1 og 4.2 af 1985.
Rotationscenteret for roret skal være
ifølge linietegning nr.1.1.
2.4 Køl
Kølen skal være af bly og må kun
støbes efter den officielle støbeskabelon.
Kølens vægt skal være 1600kr +/- 20kg inklusive
overfladebehandling.
Kølens vægt skal stemples på kølen.
Kølen skal fastgøres til skrog i henhold til
køltegning nr. 1.1.
Kølens tykkelse målt 5mm fra bagkanten skal være
mindst 6mm.
2.5 Aptering
Aptering skal være i henhold til
apteringstegning nr. 2.1 og 2.2. Alternativt komfur er
tilladt, forudsat at placering er den samme og vægten er
min. 6kg.
Alternativt toilet er tilladt, forudsat placering er den
samme eller placeres under køjearrangement i stævnen,
og vægten er min. 7 kg.
Det er tilladt at udtage salonbordet
under kapsejlads.
Det tillades at hynderne i de to agterste stikkøjer deles over i
to.
2.6 Motorinstallation
Motorinstallation er påbudt. Motoren
skal være installeret i henhold til tegning nr. 1.1.
Propellen skal være en to-bladet foldepropel. Mindste
propeldiameter er 350mm.
Motoren incl. nødvendige reguleringsanordninger,
skrueaksel, propeller og andet nødvendigt udstyr skal
veje minimum 100kg.
Vejer komplet motorinstallation mindre skal korrigerende
vægte indstøbes i skroget på motorfundamentet.
3. Rig
3.1 Mast
3.1.a
Masten skal stå på dækket i
midtskibslinien ifølge tegning nr. 1.2.
Masten skal være af en metallegering med mindst 90%
aluminium.
Hulkehl for storsejlets forlig skal være en integreret
del af masten.
3.1.b
Profillængde mindst 140mm målt
langskibs incl hulkehl.
Profilbredde mindst 90mm målt tværskibs.
3.1.c
Vægten af den rå masteprofil skal
være mindst 4kg/m.
Det er ikke tilladt at have tilspidset masteprofil.
Vægt af mast med alle fittings, inclusive løbende rig,
men excl. salingshorn og stående rig skal være mindst
65kg.
Mastens tyngdepunkt ifølge 3.1.c skal
med alle fald løbende langs masten ikke være mindre end
6.15 meter fra mastefoden.
Der må bores huller i masten til
beslag og rig.
3.1.d
Tydelige målemærker skal være
påmalet i en mod masten kontrasterende farve. Tape kan
alternativt anvendes, såfremt et tydeligt mærke er
ridset eller kørnet på målesiden.
Målemærkerne skal være mindst 20mm
brede. Målermærke 1 (nederst) placeres med overkant
900mm +5/-0mm over basis af mastefoden.
Målemærke 2 (øverts) med underkant
max 12000mm over overkant af mærke 1. (P.mål).
Målemærke 3 (forstag) med underkant
max 10880mm over basis af mastefod.
3.1.e
Salingshorn til topvant skal være
faste. Vinklen er fri i vandret plan.
Holdepunkt for topvant skal være mindst 1000mm og højst
1050mm fra siden af masten.
Placering 5290 +/-10mm over basis af mastefod målt til
midten af salingshorn ved mast.
Ubelastet skal masten være ret.
3.1.f
Der tillades et permanent buk med jævn
krumning over mastens længde på max 80mm under
påvirkning af sejl og rig.
3.1.g
Spil, klamper og andet masteudstyr er
valgfrit, dog skal svanehals til bom være fastmonteret.
3.2 Bom
3.2.a
Bommen skal være af aluminium med
permanent hulkehl for storsejlets underlig i hele bommens
længde, bortset fra indføringsåbning ved mast.
Hulkehl på undersiden af bommen er tilladt.
Bomprofil skal være minimum 110mm i højden.
Bomprofil skal være minimum 70mm i bredden.
Vægt af bomprofil skal være minimum 2,25kr/m i hele
bommens længde.
3.2.b
Målemærker af samme beskaffenhed som
på mast skal forefindes. Mærkets forkant må max. være
3500mm fra mastens agterkant, målt med bommen midtskibs
vinkelret på masten (E mål).
3.2.c
Permanent buk af profilen max. 20mm
uden påvirkning fra sejl og rig.
3.3 Spilerstagen
Profil, materiale, vægt, og beslag er frie.
Spilerstagens længde måles med stagen holdt tværskibs
i vandret stilling fastgjort i mastebeslaget. Der måles
fra bådens centerlinie til yderste ende af beslag.
Spilerstagens længde må max. være 3600mm
En skinne eller lignende arrangement ti ljustering af
spilerbommens højde over dæk er tilladt.
Spilerstagen må højst kunne placeres 2250mm over basis
af mastefod.
Spilergalge er tilladt med enkelt spilerfald.
Faldblokkens fastgøringspunkt må max.
være 140mm foran mastens forkant, og placeret max. 30mm
over nederste kant af målemærke 3.
Spilerfaldets højde over dæk i borde,
ISP-målet, må højst være 11060mm.
3.4 Stående rig
Stående rig omfatter 1 forstag, 1
hækstag, 2 topvanter, 2 undervanter og 2 løbende
bagstag.
Rig skal være rustfri wire eller rod. Materialevalg til bagstag og hækstag er
frit, dog skal brudstyrker for hækstag være mindst 756KP (~Kilogram)
og brudstyrke for bagstag være mindst 1340KP (~Kilogram)
3.4.a
Forstag på mindst 5mm i diameter skal
fastgøres på masten således, at gennemskæringspunktet
på mastensyderside og stagets centerlinie befinder sig
10870mm +0/-10mm over basis af mastefod.
Forstaget skal møde dækket
3600+/-10mm foran mastens forkant i følge tegning nr.
5.1 (J mål).
3.4.b
Hækstag skal være regulerbart og
mindst 4mm wire fastgjort i mastetoppen.
3.4.c
Topvanter på mindst 5mm i diameter
skal fastgøres på masten, således at
genemskæringspunktet på mastens yderside og vantens
centerlinie befinder sig 10790 +/-30mm over basis af
mastefod.
Topvanter skal møde dækket 4905mm
+/-40mm agten for stævn og max 25mm fra skrogets
yderkant.
3.4.d
Undervanter på mindst 5mm i diameter
skal fastgøres på masten, således at
gennemskæringspunktet på mastens yderside og vantets
centerlinie befinder sig 5220mm +/-20mm over basis af
mastefod.
Undervanter skal møde dækket 4980mm
+/-30mm agten for stævn og max. 25mm fra skrogets
yderkant.
3.4.e
To løbende bagstag på mindst 3mm i
diameter skal fastgøres på mastens yderside 10910mm
+/-30mm over basis af mastefod.
(Fastgørelse af bagstag på skroget??)
3.4.f
Headfoil er tilladt. Tværsnit max.
25mm. Medførende LPmax 3220mm.
Hydrauliske justeringer er ikke tilladt.
3.4.g
Rulleforstag er tilladt, men må ikke
under kapsejlads benyttes til rebning af forsejl.
3.5 Løbende rig
Alle fald og deres forlængelser skal
løbe indvendig til max. 3000mm (3meter) over basis af mastefod.
Der må kun være tre fald: til fok, storsejl og spiler.
Skødning af sejl er fri indenfor de
begrænsninger, der er angivet i ISAFs kapsejladsregler.
Tovværksdimensioner og anbringelse af
klamper og klemmer er fri ifølge 2.2.
4 Sejl
Intet sejl må anvendes til kapsejlads
uden DS sejlknap isat.
Sejl indmålt inden 01.01.90 kan dog
være stemplet med klassemålerens sejlstempel.
Anbringelse af tråde i sejlet med det
formål at kunne iagttage vindstrømme over sejlets
overflade er tilladt. Materiale, antal og placering er
fri. Anbringelse af faconstriber med det formål at
forbedre muligheden for at kunne iagttage sejlets dybde
er tilladt. Placering er fri, men de må ikke have
afstivende effekt. Max. stribebredde 30mm.
Forstærkninger ved barme,
cunninghamøjer og rebeøjer er tilladt indenfor en
radius R=forlig x 0,03 x 150mm fra centrum af barmøjer,
cunninghamøjer og rebeøjer. Disse øjers centrum må
max. være 80mm fra sejlets ene lig.
Forstærkninger skal kunne foldes.
Sekundære forstærkninger bestående af max. 2 lag
sejldug er tilladt på alle sejl, indenfor en radius af 3
x R fra centrum af barmøjer, cunninghamøjer og
rebeøjer. Forstærkningsmaterialets vægt må ikke
overstige sejlets dugvægt.
4.1 Materialer
Sejlene skal fremstilles i
overensstemmelse med tegning nr. 5.1. Mylar, kevlar og
andre aromatiske polyamider i sejl er ikke tilladt.
Hvor ikke andet er anført, skal
sejlene måles i overensstemmelse med DS nationale
måleregler.
Med undtagelse af tovværkslig,
flyndere i fald og skødebarm, øjer og løjerter skal
sejlene være syet af vævet dug.
4.2 Storsejl.
Storsejlet skal fremstilles af dug med
minimum vægt 280g/m2.
Storsejlet må ikke strækker ud over
de i punkt 3.1d og 3.2 nævnte målemærker.
Storsejlet skal være forsynet med
rebekovs max. 1500mm over bom og kan have en yderligere
rebekovs max 3000mm over målemærke 1.
Minireb og cunninghamhal er tilladt.
Agterliget må max være 12550mm.
Sejlpinde i et max antal af 4 er tilladt.
Sejlpindelængde er fri.
Sejlpindelommernes indvendige bredde må max være 50mm.
Sejlpindelommernes centerlinie skal inddele agerliget i 5
dele på 2510 +/-80mm.
Flynder må højst være 150mm incl forligstovværk fra
mast til agterlig, målt vinkelret på masten (F mål).
Breddemålet på 1/2 højde af
agterliget målt vinkelret på forliget må max være
2200mm (MGM) og 3/4 højde max 1250mm (MGU).
For og underligs -tovværk må ikke
være mindre end 6mm i diameter.
Storsejlet skal fastgøres til masten med slæder som
løber i forligshulkehlen.
Klassemærke skal forefindes på begge
sider af storsejlet og skal placerers som foreskrevet i
ISAFs kapsejladsregler.
Nationalitetsbogstaver og sejlnumre
skal have følgende dimensioner, i.h.t. ISAFs
kapsejladsregler:
Højde: 375mm.
Stregtykkelse: 50mm.
Bredde: 250mm undtaget tal 1 og bogstav I.
Afstand mellem tal og bogstaver 75mm.
Storsejl må forsynes med vindue på
max 0,3m2, dog ikke tættere end 150mm på noget lig.
Materialets vægt skal være identisk med dugens vægt.
4.3 Forsejl
Forsejl skal fremstilles af dacron med
mindstevægten 280g/m2.
Skødebarm på fok regnes som
skæringspunktet mellem agterlig og underlig eller deres
forlængelser.
Max indvendig diameter på hals og
topkovs 30mm.
Skødebarmsflynder max 380 x 110mm
er tilladt.
Den forreste kant af fokkens forlig
eller dennes forlængelse skal møde dækket max 30mm
agten for stævnen.
Reb er ikke tilladt i forsejl.
Cunninghamhal er ikke tilladt i
forsejl.
Max 3 sejlpinde er tilladt i fokke.
De to nederste sejlpinde må max. være
700mm. Længden på den øverste sejlpind er valgfri og
den kan være gennemgående.
Bredden af sejlpinde lommer i fokken
må max. være 75mm.
Sejlpinde skal placeres omtrent
vinkelret på agterlig og centreres indenfoor 100mm af
punkterne A, B og C i h.h.t. 4.3.1.
4.3.1 Fok 1.
Forlig max 11300mm, min 11200mm.
Agterlig max 10350mm, min 10250mm.
Underlig max 3550mm, min 3450mm.
Tre målepunkter A, B og C på agterlig
placeret 2613mm, 5225mm og 7838mm fra skødbarmen som
defineret i 4.3.
Fokkens totalbredde fra disse punkter
vinkelret på forlig inklusive tovværkslig må være:
A: max 2650mm, min 2430mm.
B: max 1825mm, min 1620mm.
C: max 950mm, min 810mm.
LP: max 3270mm.
Fok i må forsynes med vindue svarende
til max 0,3m2, dog ikke tættere end 150m på noget lig.
Materialevægten skal svare til dugvægten.
4.3.2 Fok 2 (stormfok)
Forlig max 8000mm +0/-100mm.
Agterlig max 7250mm +0/-100mm.
Underlig max 3500mm +0/-100mm.
Fok 2 må ikke forsynes med vindue.
4.4 Spilere
Nationalbogstaver og sejlnumre skal
altid føres på spilere. Størrelse på tal og bogstaver
som på storsejl. Sejlnummer placeres på midten, på
begge sider, i omtrent halv højde.
4.4.1
Spilere skal være fremstillet af dug
med min vægt: Spiler I 40g/m2, spiler II 45g/m2.
Farven er valgfri, dog skal spiler 1 og
spiler 2 være af forskellig farve.
Sejlpinde er ikke tilladt.
Spilere skal være symmetriske om deres
vertikale midterlinie og må ikke have anordninger til
ændring af formen.
4.4.2 Spilermål
|
Spiler 1 |
Spiler 2 |
sidelig (SL) |
10960mm +0/-200mm |
10900mm +0/-200mm |
1/2 undelig (1/2 SF) |
3240mm +0/-100mm |
2550mm +0/-100mm |
1/2 SMW |
4050mm +0/-100mm |
3000mm +0/-100mm |
Højde |
max 12550mm |
max 11710mm |
1/2 underlig måles med spileren foldet
skødnarm til skødbarm.
Højde er total afstand mellem faldbarm
og midt af underlig, målt med spileren udfoldet og med
et tilstrækkeligt træk til at fjerne folder over
midterlinien.
4.5 Sejlbegrænsninger
Ved kapsejlads må der kun medtages
nedenstående sejl, ligesom kun disse sejl må gives til
måling. Der må kun anvendes de målte sejl med mindre
udtrykkelig godkendelse er givet af kapsejladskomiteen.
- 1 storsejl
- 1 fok I
- 1 fok II
- 1 spiler I
- 1 spiler II
5. Sikkerhedsudstyr
5.1 Foruden den faste udrustning skal
mindst følgende befinde sig ombord under enhver
kapsejlads:
- 1 anker min vægt 10kg.
- 1 ankerline min diameter 12mm, min
længde 30m.
- 1 DVN godkendt redningsvest eller
svømmevest per person.
- 1 startbatteri.
- 1 lænsepumpe, fastmonteret i
cockpit.
- 1 ildslukker, min 2kg.
- 1 nødhjælpskasse.
- 1 tågehorn.
- 1 radarreflektor.
- 1 kompas.
- Søgelænder med pulpit og
pushpit, som anført på tegning nr. 1.2.
- Navigationslys i henhold til
internationale regler.
- Værktøj til frigørelse af
riggen.
Elektroniske navigationsinstrumenter er
tilladt.
6 Diverse bestemmelser
6.1 Klassebevis
Klassebevis administreres og udstedes
af Dansk Sejlunion.
Ejeren er overfor Club 101 Denmark og
Dansk Sejlunion ansvarlig for at sikre, at ens
konstruktion og udrustning af både ikke omgåes. Ingen
ejer må gøre forsøg på at fravige disse principper.
Ingen båd er berettiget til at
kapsejle som eentypeklasse Aphrodite 101 båd, med mindre
ejeren er i besiddelse af gyldigt klassebevis med
sejlklubbens stempel og underskrift samt medlemskab af
Club 101 Denmark.
Måling af båden foretages af Club 101
Denmarks måler.
Sejlnumre skal uddeles af Club 101
Denmark og være fortløbende. Alternative sejlnumre kan
benyttes, såfremt nationale regler forhindrer brug af
officielle numre.
Skrogets registreringsnummer skal vises
på den officielle plakette, der skal være permanent
påsat cockpittets agterskot. Plaketter leveres og
monteres af værft.
Skrogets registreringsnummer er også
bådens sejlnummer.
Club 101 Denmarks bestyrelse har ret
til at kontrollere, at de af klubben vedtagne
bestemmelser for bådtypen overholdes.
Hvis der er mistanke om, at der på
nogen måde er gjort forsøg på at omgå disse
bestemmelser, skal dette rapporteres til Club 101
Denmarks bestyrelse, som derefter kan inddrage bådens
klassebevis eller i forbindelse med nymåling nægte at
godkende båden, indtil sagen er afklaret. Sådanne
forhold skal snarest indberettes til Dansk Sejlunion.
Dansk Sejlunion kan til enhver tid
gennemføre kontrolmåling og om påkrævet inddrage
klassebevis eller nægte at godkende båden.
6.2 Fortolkning
Spørgsmål om reglernes fortolkning
skal henvises til Club 101 Denmarks bestyrelse, der
senest 14 dage efter en fortolkning er sket, skal meddele
klubbens medlemmer og Dansk Sejlunion resultatet af
denne. Spørgsmål om fortolkning kan ankes til Dansk
Sejlunion, ligesom Dansk Sejlunion kan gøre indsigelser
overfor fortolkninger gjort af Club 101 Denmark.
6.3 Bemanding
a) Ved klassemesterskaber (DM) skal besætningens antal være 3 eller 4
personer. Inden første sejlads, eller et andet tidspunkt nævnt i sejladsbestemmelserne, skal der afleveres en komplet bemandingsliste
indeholdende navn og sejlklub (ved DM: skal være godkendt af DS) på hvert enkelt besætningsmedlem. Besætningen kan herefter ikke udskiftes i
dette mesterskab, uden at stævneledelsen samtidig er ansøgt skriftligt
og begrundet med navn og klub på nyt besætningsmedlem, og hvem der skal
udskiftes. Godkendelse skal foreligge inden første sejlads. Eneste undtagelse er dokumenteret sygdom, her skal ansøges og godkendes før
udskiftning. Mandskabslister skal være frit tilgængelige under hele stævnet. Ved klassemesterskaber (DM) må den totale vægt af besætningen
ikke overstige 400 kg. (inkl. min. beklædning).
b) Ved øvrige kapsejladser er besætningens antal og vægt fri, dog
minimum 2 personer.
6.4 Placering af besætning og udrustning
Trapezer, hængestropper, håndtag og
lignende til afbalancering af båden er ikke tilladt.
ISAFs kapsejladsregler er gældende for
placering af mandskab i forhold til søgelænder.
Enhver form for tung udrustning
(akkumulator, anker og lignende) skal omhyggeligt være
fastgjort eller surret således, at det ikke kan rive sig
løs uanset bådens krængningsvinkel.
6.5 Deplacement
Deplacement for den komplet færdige
båd uden sejl og udrustning er minimum 3135kg.
Den tørre vægt af en komplet båd til
kapsejlads med storsejl, 2 fokke, 2 spilere, excl.
besætning skal være sådan, at det maximale fribord
målt ved stævn og hæk er som angivet i målediagram;
bov 970mm, hæk 100mm. Den tørre vægt opnåes med et
tillæg på 85kg til minimum deplacement. Tillæg svarer
til sejl og udrustning i h.t. DS handicap.
6.6 Ballast
Såfremt det er nødvendigt at forsyne
et fartøj med ballast for at overholde klassens minimum
deplacement, skal denne ballast, som skal være af bly,
deles i 3 lige store dele.
De 2 dele indstøbes på undersiden af
sidedækket ved røstjernene i hver side. Denne ballast
må max have en tykkelse på 100mm målt vinkelret på
undersiden af sidedæk.
Den 3. del af ballasten fastgøres
indenbords i bunden umiddelbart agten for masten.
6.7 Yderligere ballast
Anden indenbords ballast end den under
6.6 beskrevne er ikke tilladt.
6.8 Justering af vanter og forstag
Justering af vanter og forstagets
længde må kun foretages ved hjælp af vantskruer eller
toggles over dæk.
6.9 dispensation
Club 101 Denmark kan for enkelte både
søge dispensation hos Dansk Sejlunion, som kan
dispensere for afvigelser fra disse klassebestemmelser,
hvis det er Club 101 Denmark bestyrelsens sikre
overbevisning, at afvigelserne ikke er foretaget for
bevidst at forbedre bådens sejlegenskaber.
7 Tegningsliste
1.1 Linietegning
1.2 Dæksplan
2.1 Aptering
2.2 Aptering
3 Fri
4.1 Ror
4.2 Ror
5.1 Sejl og rig
5.2 Sejl og rig
6 Fri
7.1 Laminatspecifikation A-D, 1-12
7.2 Laminatspecifikation skot
Disse regler erstatter tidligere regler af
1977. Ændringer er vedtaget på G.F. 1990, 2000, 2001 2004 & 2011 og
godkendt af Dansk Sejlunion
|